מאמרים

שבח גולדשמיט

שמאות מקרקעין | רכוש | חקלאית | ימית | אוירית

ירידת ערך בגין ליקויי בנייה – הדברים שלא מספרים לכם בעת קבלת נכס חדש

אחת התופעות המטרידות והיקרות שקיימות היום בענף הבנייה היא נושא ליקויי הבנייה. אתם רוכשים דירה חדשה, מקבלים מהקבלן את המפרט הטכני המדויק, אך מגלים שבפועל הוא לא עמד בתנאים אליהם הוא התחייב. בעוד שלקויות שונות הן חלק כמעט בלתי נפרד מהליך הבנייה השגרתי, לצערנו לא כל לקות ניתנת לתיקון. משמעות הדבר היא חישוב שונה לחלוטין של היקף הנזק, כך שנוצרת ירידת ערך בגין ליקויי בנייה, וייתכן כי מגיע לכם פיצוי על כך.

התמודדות עם ליקויי בנייה שונים – מתי נדרש לערב שמאי מקרקעין?

כאשר מדובר על הערכת השווי של ליקויי בנייה שניתנים לתיקון, יש צורך בבדיקות בדק בית שמתבצעות על ידי מהנדס בניין מוסמך. יחד עם זאת, במקרים של ליקויים שאינם ניתנים לתיקון, אשר מובילים לירידת ערכו של הנכס, רק שמאי מקרקעין מוסמך יכול לקבוע מבחינה חוקית שאכן מתקיימת ירידת ערך.

סעיף 6 לחוק שמאי מקרקעין, התשס"א 2001, קובע כי ירידת הערך תתבצע רק על ידי שמאי מקרקעין הרשום בפנקס השמאים. חוק זה אף מגובה בתקדים משפטי במסגרתו פסק בית המשפט פיצוי של מאות אלפי שקלים לטובת בעל נכס בתל אביב, וזאת לאחר שניתנה חוות דעת מקצועית של שמאי מקרקעין מוסמך.

פיצוי של 150,000 ₪ לטובת בעל הנכס

במסגרת ההליך שהתרחש בתאריך 22/12/2019 בבית משפט השלום תל אביב-יפו, הוחלט לפצות בעל נכס בתל אביב בסכום של 150,000 ₪ בגין ליקוי במידות החנייה בדירתו, שלא תאמו למפרט הטכני של הקבלן והפכו את הגישה לחנייה למאתגרת במיוחד. למרות שניתן להיכנס לחנייה המדוברת עם רכבו הנוכחי של בעל הנכס, בית המשפט קבע שיש להקדיש מאמץ לא סביר כדי לצלוח זאת ופיצה את התובע בגין הליקוי.

ירידת ערך בגין ליקויי בנייה – אלו הנזקים עליהם ניתן לקבל פיצוי

בדומה לליקוי החנייה, ישנם מקרים נוספים בהם מתקיימת ירידת ערך של הנכס, כמו למשל עקב חוסר התאמה בין גובה המפלסים של הנכס לבין אלו שמופיעים במפרט או בהיתר הבנייה. כך גם במקרים בהם ישנם בדירה מידות או מפגעים אשר חורגים מהתקן ולא עומדים בחוק.

מהנדס כאמור יבצע הערכה של עלות התיקון, כאשר התיקון אכן מתאפשר, ואילו שמאי מקרקעין יקבע את ירידת הערך בעקבות נזקים שאינם ניתנים לתיקון. גם במקרה של חשש בלבד, אל תאבדו זמן יקר. לקבלת ייעוץ מהמומחים של שבח גולדשמיט שמאים השאירו פרטים בטופס או צרו איתנו קשר בטלפון 04-8756370.