מאמרים

שבח גולדשמיט

שמאות מקרקעין | רכוש | חקלאית | ימית | אוירית

הגשת השגה על שומת רמ"י – כך תעשו זאת בצורה נכונה ותפחיתו עלויות

מתכננים להגיש השגה על שומת רמ"י? הנה כמה דברים שחשוב שתדעו על ההליך, על מנת שתוכלו לנהל אותו בצורה נכונה ולהפחית באופן משמעותי את העלויות שעליכם לשלם.

נתחיל מכך שהקרקע במדינת ישראל שייכת בפועל למדינה, ולה יש את הזכויות על הרוב המוחלט של השטחים. אי לכך, כמעט כל עסקה שמתקיימת מערבת את המדינה ומחייבת בתשלום שלרוב מגיע לסכומים גבוהים מאוד. מה שרוב הציבור לא יודע, וחשוב שידע, הוא שלאחר הגשת הטפסים וביצוע התשלום ניתן להגיש ערעור ואף לזכות, תוך הפחתה משמעותית בגובה התשלומים הנדרשים.

בהתאם לחוק, ניתן להגיש בקשה להשגה או תיקון טעות בשומה תוך פרק זמן של עד 21 ימים מיום קבלתה. הרשות למקרקעי ישראל מחויבת לבחון את הטענות ולהשיב בתוך 45 ימים מיום קבלת הבקשה.

באילו מצבים ניתן להגיש השגה על שומת רמ"י?

השגה על שומת רמ"י או בקשה לתיקון טעות, ניתן להגיש כאשר ישנה טעות של הזכויות הקנייניות, טעות ביחס לנתוניו הפיזיים של המקרקעין ופרטיו או אפילו טעות חישובית בלבד של השומה. השגה על שומת רמ"י יכולה להיות גם במקרים של אי סדרים שונים סביב הנכס, כמו במקרים של גביית דמי שימוש בגין נכס שנמצא בהליכי הסדרה, בגין נכס שחדל בכלל להתקיים, או בגין שימוש שנעשה שלא כדין כמו למשל במקרים של פלישה או בנייה ללא היתר.

כיצד מגישים את הערעור בצורה נכונה?

כפי שניתן לראות, לרוב יש מקום להגיש ערעור, ובכל זאת, מדובר בתחום מורכב למדי המחייב היכרות יסודית ומעמיקה עם החוק. לעניין זה, על מנת להבטיח הצלחה בתהליך הערעור, בין אם תהיה השגה בודדת או שידרשו יותר, צריך לדעת איך לנהל את ההליך, וכאן נכנס תפקידו של שמאי המקרקעין. שמאי רשום שמנוסה בהליכים אלו, מקצועי בעבודתו ובקיא ברזי התהליך יכול לחסוך ללקוחותיו הרבה מאוד כסף.

איך מתבצע הליך השגה על שומת רמ"י או בקשה לתיקון טעות?

הגשת השגה על שומת רמ"י נעשית דרך מקדם עסקה על מנת שאפשר יהיה לקבל שובר תשלומים לצורך תשלום אגרה להשגה. לאחר תשלום האגרה נידון הנושא על בסיס הידע הקיים מטעם שמאי ממשלתי, שיכול לבקש מידע נוסף ואף לזמן דיון נוסף. החלטתו של השמאי מטעם האגף הממשלתי יכולה להיות שונה מההערכה שנקבעה בשומה המקורית. הוצאתה לפועל של העסקה עצמה יכולה להתקיים במקביל להליך הערעור.

לאחר קבלת התשובה ניתן להגיש השגה נוספת, לטעון לסוגיות של הוצאות פיתוח או לטיעונים משפטיים שיבדקו גם הם על ידי האגף הממשלתי וגם על תשובתם ניתן יהיה להגיש ערעור.

לסיכום, מדינת ישראל, באמצעות הרשות למקרקעי ישראל לוקחת חלק פעיל בכל פעילות מקרקעין באמצעות שומת רמ"י שנקבעת על ידי שמאי מטעם אגף ממשלתי וגובה על כך סכומי עתק. מבצע העסקה יכול להוזיל את העלויות באופן מהותי באמצעות ניהול נכון של הגשת השגות על ידי שמאי מקרקעין בקיא בעשייה. השאירו פרטים והמומחים של שבח גולדשמיט שמאים יחזרו אליכם למתן ייעוץ מקצועי בדבר עסקת המקרקעין שלכם, והפחתת העלויות שעליכם שלכם.