מאמרים

שבח גולדשמיט

שמאות מקרקעין | רכוש | חקלאית | ימית | אוירית

דרך האוקיינוס – תפקידה של שמאות ימית בעת גרימת נזק לסחורות ימיות

הובלה ימית של מטענים ומשלוחים הפכה להיות חלק בלתי נפרד מחיינו. כמות הסחר הימי העולמית הולכת ועולה משנה לשנה, והיתרון הגדול שלה הוא שעלותה חסכונית יותר מהובלות גלובליות אחרות כמו הובלות אוויריות. אם חלילה אחד או יותר מהמטענים ניזוקים במהלך השינוע הימי, שמאות ימית היא בעלת תפקיד חשוב במיוחד לאחר ההובלה, ובפועל תפקידה מתחיל עוד הרבה לפני שינוע הסחורות.

מאיפה הכל התחיל ומתי נוצר שוק הביטוח הימי?

לפני למעלה משלוש מאות שנים נפתח בלונדון בית קפה קטן על ידי אדם בשם אדוארד לויד. בית הקפה שימש כמקום מפגש פופולרי במיוחד בו התראו סוחרים, מלחים ובעלי אוניות רבים, שהיו מקבלים את החדשות החמות בכל הנוגע לספנות ומשלוחים. בפועל, שם נוצר לראשונה שוק הביטוח הימי. כל בעלי המקצוע שרצו לבטח את האוניות ואת הסחורה שעליהן, היו מקבלים לכך פתרון בבית הקפה. נקודה זו יצרה תפנית משמעותית בעולם, וזמן קצר לאחר מכן הוקם הביטוח של "לוידס" שנחשב לביטוח הוותיק ביותר אי פעם.

החוקים להובלת מטענים ימיים בארץ ובעולם

לכל מטען ימי יש שטר מטען שמהווה מסמך המאשר את הובלתו. שטר המטען מכיל בתוכו בין היתר את התנאים של ההובלה, והוא משמש כחוזה בין המוביל לשולח. הפעם הראשונה בה נקבע משטר בינלאומי הומוגני להובלת מטענים ימיים עם שטר מטען, קרתה בשנת 1924. צעד משמעותי זה התרחש בוועידת בריסל, בה נעשה שילוב בין חוק שטרי המטען האנגלי לבין חוק הארטר האמריקאי.

בוועידה זו דאגו לכללים אחידים בין המדינות על מנת לדאוג גם לזכויותיהם של המובילים, וגם לזכויותיהם של שולחי ומקבלי החבילות. הכללים הללו מעוגנים בחוק הישראלי החל משנת 1926, ולאורך השנים נעשו בהם תיקונים נוספים על מנת ליצור שוויון בין המובילים לבין שולחי המטען. לאחר תיקונים אלו למובילים יש אחריות גדולה יותר על הובלת המוצרים, שכוללת בתוכה אחריות כספית מסוימת.

נזקים בהובלה ימית ותפקידה של שמאות ימית

כאשר נגרם נזק כלשהו למטענים במהלך השינוע הימי, חובה לשלוח מכתב מחאה למי שגרם את הנזק תוך שלושה ימים בודדים. הימים הללו נספרים החל מיום מסירת הסחורה, או לחלופין החל מהיום בו הסחורה הייתה מתוכננת להימסר. חשוב מאוד למסור את ההודעה בזמן המוקצב על מנת לקבל מהביטוח את הפיצוי המתאים עבור הנזק.

השמאים הימיים של שבח גולדשמיט שמאים כאן כדי לבצע בקרת נזקים ולהעריך את שווים של הנזקים שנגרמו במהלך ההובלה הימית, על מנת לאפשר לכם לקבל את הפיצוי המקסימלי מחברת הביטוח שלכם. לפרטים נוספים על שמאות ימית וקבלת ייעוץ מהמומחים שלנו השאירו פרטים בטופס או צרו איתנו קשר בטלפון 04-8756370.